REGULAMIN NAGRODY IM. ZYGMUNTA Hübnera
CZŁOWIEK TEATRU
§ 1
- Nagroda im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” (zwana dalej Nagrodą) została ustanowiona – zgodnie ze statutem Fundacji Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera – aby:
po pierwsze, promować ludzi, podejmujących dzieło Zygmunta Hübnera, które realizował jako Dyrektor, Artysta i Autor, a którego sens zawarł w „Deklaracji programowej Teatru Powszechnego w Warszawie”, stanowiącej syntezę Jego poglądów,
po drugie, zwrócić społeczną uwagę – dyrektorów, urzędników, samorządowców, menadżerów kultury teatralnej – na trud organizowania działań teatralnych w duchu myśli obywatelskiej,
po trzecie, przywrócić sens pojęciu sukcesu artystycznego i kariery artystycznej, opartych na artyzmie i sztuce, pojętej jako misja społeczna, kształtująca wrażliwość widzów, tworząca świadomość i tożsamość społeczne, a także propagować kryteria oceny pozycji artysty, mierzonej rzeczywistymi dokonaniami w sferze twórczości,
po czwarte, promować wartości, którym przez całe życie wierny był Patron Fundacji tj. zawodową rzetelność, uczciwość, dobrze pojętą pracowitość, globalne spojrzenie na teatr, obywatelską odpowiedzialność, wszechstronność w działaniu na gruncie teatralnym,
po piąte, wyróżniać ludzi wszechstronnych, których praca przyczynia się do rozwoju/ewolucji teatru, a także do poszerzenia wiedzy na jego temat, wizjonerów teatru, ludzi dla których teatr jest sensem życia, którzy są autorytetami w jego dziedzinie.
- Fundatorem Nagrody jest Fundacja Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera
- Fundacja może przyznać status współfundatora Nagrody mecenasowi Fundacji.
- Nagroda ma charakter prestiżowy i przyznawana jest corocznie Człowiekowi Teatru za działalność zgodną z myślą i działaniem Zygmunta Hübnera.
- Nagrodę stanowią:
- statuetka dłuta artysty rzeźbiarza Jana Stanisława Wojciechowskiego
- nagroda może mieć charakter nagrody finansowej
- Z udziału w kandydowaniu do Nagrody wyklucza się ;
- osoby będące w zarządzie Fundacji i jej przedstawicieli, a także osoby uprawnione do reprezentowania Fundatora i Organizatorów procesu wyłaniania kandydata
- Członków Kapituły Nagrody
- Podmiotami upoważnionymi do zgłaszania kandydatów do Nagrody są osoby reprezentujące instytucje kultury, organizacje społeczne, związki twórcze,
uczelnie artystyczne i inne podobne instytucje oraz osoby prywatne. - Termin zgłaszania kandydatur – nie później niż do końca stycznia roku nadania Nagrody.
Tryb zgłaszania kandydata obejmuje przesłanie pisemnego zgłoszenia kandydata na adres pocztowy lub mailowy Fundacji Teatru Myśli Obywatelskiej im Zygmunta Hübnera – z dopiskiem Nagroda im. Zygmunta Hübnera – „Człowiek Teatru” ,
a także za pośrednictwem strony www Fundacji, zakładka „NAGRODA” .
- Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko kandydata wraz z uzasadnieniem tej kandydatury.
§ 2
- Członkami Kapituły danej edycji Nagrody są członkowie Rady Fundacji oraz laureaci tej Nagrody z lat ubiegłych.
- Członkostwo w Kapitule ustaje skutkiem rezygnacji złożonej przez Członka Kapituły, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych lub śmierci Członka Kapituły.
- Przewodniczącego Kapituły wybierają spośród siebie Członkowie Kapituły. Przewodniczący kapituły kieruje jej pracami i przewodniczy jej obradom.
- Kapituła podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał, zwykłą większością głosów. W razie równego podziału głosów decyduje głos Przewodniczącego. Posiedzenia kapituły mogą mieć charakter telekonferencji.
- W każdej edycji Nagrody odbywają się co najmniej 2 posiedzenia Kapituły.
- Członek Kapituły nie biorący udziału w posiedzeniu może przedstawić Przewodniczącemu Kapituły na piśmie swoje propozycje, stosownie do celu i podmiotu danego posiedzenia.
- Kapituła podejmuje decyzje w oparciu o postanowienia Regulaminu nagrody. W sprawach nieujętych w Regulaminie Kapituła podejmuje decyzje według własnego uznania, kierując się zasadami słuszności oraz charakterem Nagrody i jej założeniami.
- Zarząd Fundacji powołuje Sekretarza Nagrody.
- Do obowiązków Sekretarza należy:
- przygotowanie materiałów informacyjnych dla Członków Kapituły,
- protokołowanie obrad Kapituły,
- stały kontakt z Członkami Kapituły, w tym powiadamianie ich o terminach spotkań i porządku obrad, pełnienie czynności wykonawczych wynikających z bieżących prac Kapituły i podejmowanych przez Kapitułę decyzji.
- Przedstawienie Kapitule scenariusza uroczystości wręczania Nagrody
- Sekretarz nie ma prawa głosu w wyborze Kandydata.
§ 3
- Nagroda jest wręczana każdego roku w Międzynarodowym Dniu Teatru (27 marca) w miejscu ustalonym przez Fundację.
§ 4
- Właścicielem wszelkich praw materialnych i niematerialnych związanych z Nagrodą, a w szczególności takich jak logo i nazwa, jest Fundacja Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera.
§ 5
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia stosownej uchwały przez Zarząd Fundacji Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera.
§ 6
1. Tekst „Deklaracji programowej Teatru Powszechnego w Warszawie” autorstwa Zygmunta Hübnera jest integralną częścią tego Regulaminu.
Deklaracja programowa Teatru Powszechnego w Warszawie
Teatr Powszechny stawia sobie za cel nadrzędny realizacje szeroko pojętego repertuaru współczesnego, który wyraża poglądy zespołu artystycznego Teatru na temat podstawowych problemów moralnych, społecznych i politycznych, jakie nurtują na nasz kraj. Teatr Powszechny wypowiada się w obronie wolności narodu i jego tradycji niepodległościowych, ideałów demokracji i poszanowania praw jednostki. Szczególną troską otacza dramaturgię polską, dbając o to, aby jej prezentacja sceniczna służyła w równej mierze polskiemu teatrowi i polskiej literaturze. Teatr Powszechny sięga po repertuar klasyczny, jeśli tylko utwór klasyczny stwarza możliwość wyrażenie myśli społecznie ważnych, które nie znajdują właściwego odzwierciedlenia w dramacie współczesnym.
Teatr Powszechny z racji swego istnienia i świadomego wyboru dba o to aby jego wypowiedź była jasna i zrozumiała dla każdego widza. Szacunek dla publiczności jest wytyczną jego działania. Dlatego szczególną wagę przywiązuje do poziomu wykonanie aktorskiego, dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, o zapewnienie właściwego kształtu przedstawienia tak długo, dopóki znajduje się ono w repertuarze Teatru.
Teatr Powszechny pragnie być teatrem, w którym obowiązuje zespołowość rozumiana jako dążenie do jednolitego stylu wykonawczego w ramach przedstawienia przy pełnym poszanowaniu osobowości aktora. Stawia sobie zadania opiekuńcze i wychowawcze wobec młodych aktorów, zapewniając im możliwość rozwoju w odpowiedzialnych rolach, pomoc i opiekę artystyczną, a domagając się w zamian od nich – szacunku do własnego zawodu i miejsca pracy.
W stosunkach wewnętrznych obowiązujące zasady postępowania to koleżeństwo, wzajemna życzliwość, współuczestnictwo w realizacji zadań teatru, poczucie odpowiedzialności za jego stan i dalszy rozwój.