WYRÓŻNIENI

III edycja Wyróżnienia im. Zygmunta Hübnera ZŁOTY PROLOG 2022

Daria Wiktoria Kopiec jest reżyserką filmową i teatralną. Kończyła Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (specjalizacja: Animacja i Filmowe Efekty Specjalne) i  reżyserię w warszawskiej Akademii Teatralnej. Była też stażystką Ecole Nationale Superieure des Arts Visuels La Cambre w Brukseli na wydziale Film Animowany i rezydentką w Międzynarodowym Instytucie Teatru Lalek w Charleville-Mezieres. Nagrody zdobyły jej filmy Rzeki. Gucio, Zaczarowany Kosmos, Własne Śmieci. Do teatru wchodziła, przygotowując projekcje w spektaklach Piotra Cieplaka, czy Marcina Wierzchowskiego – i reżyserując przedstawienia w teatrach lalkowych. Inscenizacja reportażu Marty Abramowicz Zakonnice odchodzą po cichu zrealizowana w 2017 roku w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu przyniosła jej Główną Nagrodę Jury 9. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr i prestiżowy laur Lauru Konrada na Festiwalu „Interpretacje” w Katowicach. Jej telewizyjny spektakl Sprawa Rity G. otrzymał Grand Prix w drugiej edycji konkursu Teatroteka Fest a także nagrody międzynarodowe: na 42 Montreal World Film Festival w Montrealu, na Canada International Film Festival w Vancouver, na Worldfest Independent Film Festival w Houston. Pracuje na wielu scenach, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Nowym Teatrze w Słupsku, Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie. Z powodzeniem sięga po polską literaturę współczesną, dramaty młodych autorów, prozę, reportaże. Podejmuje się trudnych, niebanalnych wyzwań tematycznych, ale też dba o formę, zwykle skromną ale przemyślaną, konsekwentną i utrzymaną w dobrym smaku, znakomicie umie pracować z aktorami, dba o komunikatywność przekazu, potrafi uruchamiać w widzach pożądane uczucia. Jej dotychczasowe osiągnięcia każą z wielką ciekawością oczekiwać na kolejne dzieła i wyrazem tej ciekawości jest wyróżnienie, które Rada Fundacji im. Zygmunta Hübnera pani Darii Kopiec przyznała.

fot. Marta Ankiersztejn – Węgier

**************************************************************

II edycja Wyróżnienia im. Zygmunta Hübnera ZŁOTY PROLOG 2021

Jędrzej Piaskowski, reżyser. Jeszcze chwilę temu kroczył ścieżką typową dla swego pokolenia, debiutował realizacją dramatu Rodriga Garcíi, tego od „Golgoty Picnic”, największy sukces przyniosło mu wystawienie sztuki Magdy Fertacz „Puppenhaus. Kuracja” antyheroicznej opowieści o kolaboracji seksualnej w czasie okupacji. Dziś jest gdzie indziej, szuka trzeciej drogi w polskim teatrze, „pomiędzy bezużytecznym konserwatyzmem a hermetyczną nowoczesnością”. Wraz ze swoim stałym współpracownikiem, Hubertem Sulimą zrobili w warszawskim Nowym Teatrze „Jezusa”, przewrotną, poetycko-czułą przypowieść, gdzie z rejonów ewangelicznych został tylko Jezusowy duch miłości, a nie było nic z rytuału czy doktryny. A w Teatrze im. Osterwy Lublinie przygotowali „Nad Niemnem” sentymentalną, lekko tylko groteskowo podkręconą adaptację powieści Orzeszkowej z nieukrywanym zamiarem szukania sposobu na poszukiwanie utraconej wspólnoty. Szansę powodzenia takiego ambitnego zamysłu, może mieć tylko ktoś, kto świetnie umie operować środkami typowymi dla współczesnego młodego teatru i nie raz to już udowodnił.

fot. Marta Ankiersztejn – Węgier

******************************************************************************

I edycja Wyróżnienia im. Zygmunta Hübnera ZŁOTY PROLOG 2020

Magdalena Drab – aktorka, reżyserka, dramatopisarka. Absolwentka łódzkiej PWSFTviT, związana z Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (debiut w 2012 r.), występuje jako aktorka także na innych scenach Polski. Jako dramatopisarka jest laureatką najważniejszych nagród w tej dziedzinie. Od lat jest liderką off-owego Teatru Zamiast w Łodzi. Jako reżyserka w teatrze zawodowym debiutowała w 2017 roku. Reżyseruje w Teatrze w Legnicy i w innych teatrach. Drab ceni warsztat i rzemiosło, co widać w jej przedstawieniach. Nominowana do Paszportu „Polityki” 2019 w kategorii „teatr” – za dramat „Wyzwolenia”, współczesną parafrazę dzieła Wyspiańskiego i uparcie powtarzane pytanie: kim jestem. „Olśniewająco wszechstronny talent, jaki wykwitł nam na teatralnej glebie”.

fot. Marta Ankiersztejn – Węgier